Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Finland planerar en historisk övergång till europeisk spårvidd. Projektet, som beräknas kosta flera miljarder euro, ska starta i landets norra delar och kommer att genomföras stegvis under kommande årtionden.
“Det är nu eller aldrig”, säger kommunikationsminister Lulu Ranne. “Om vi gör det nu sker det kontrollerat och vi kan använda all möjlig EU-finansiering.”
EU kan finansiera upp till 50 procent av planeringskostnaderna och 30 procent av själva byggnationen. Första etappen norr om Uleåborg beräknas kosta cirka 1,5 miljarder euro, med byggstart tidigast i början av 2030-talet.
Den nuvarande spårvidden på 1 524 millimeter, ett arv från den ryska tiden, ska ersättas med europeisk standardbredd på 1 435 millimeter. Förändringen är avgörande för försvarssamarbetet inom Nato, enligt experter.
“Allra viktigast är att Finland på ett antal järnvägssträckor får europeisk spårvidd”, säger Per Skoglund, universitetslektor vid svenska Försvarshögskolan till DN. Han betonar att eventuella Natoförstärkningar skulle anlända via norska hamnar och transporteras genom Sverige.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB