Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Göteborgs stad står inför en ekonomisk utmaning med pendeltågstunneln Västlänken. Enligt uppgifter från Dagens Nyheter har projektets budget, ursprungligen satt till 20 miljarder kronor, nu uttömts.
Jörgen Einarsson, Trafikverkets regionchef, bekräftar för DN att myndigheten för närvarande driver projektet med lånade medel från andra delar av det så kallade Västsvenska paketet. Dessa lån, som uppgår till cirka två miljarder kronor, beräknas räcka fram till årsskiftet.
En möjlig väg framåt kan vara en förlängning och höjning av trängselskatten, men detta kräver överenskommelse med lokala parter och godkännande från regeringen.
– Vi behöver komma överens med övriga parter som avtalat om Västlänken, säger Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering vid Trafikverket, till DN.
Trafikverket uppskattar att den slutliga kostnadsöverskridningen för Västlänken kan hamna mellan 4,1 och 7,1 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Myndigheten hoppas kunna nå en överenskommelse med berörda parter under nästa år för att säkra projektets framtid och återställa lånade medel.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB