Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Blåa linjen ska i framtiden ta vägen via Gullmarsplan för att sedan fortsätta ut mot Söderort. Men för att det ska gå behövs nya tunnlar och en ny perrong som nu är under konstruktion. Samtidigt pågår arbetet vid flera andra stationer – bland annat Slakthusområdet.
När den blåa linjen i Stockholms tunnelbana ska förlängas – både öster och söder ut behövs fler stationer och nya tunnlar under staden. Och för att knyta ihop linjens förlängning ut mot söderort behövs en ny perrong vid Gullmarsplan. Och den perrongen håller nu på att byggas.
OHLA Sverige är huvudentreprenör för arbetena vid Gullmarsplan, Kungsträdgården och Slakthusområdet/Sockenplan. Därutöver ansvarar man för uppbyggnaden av sju stationer längs den blåa linjen. Dessa stationer är Sofia, Gullmarsplan, Slakthusområdet, Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka.
– Gullmarsplan är ett projekt som är komplicerat på många fronter. Vid Gullmarsplans station, som är speciellt område med mycket trafik, broar och vatten är det mycket som pågår samtidigt så det ställer höga krav på logistiken. Ingen dag är den andra lik, men just nu går det bra, säger Helena Söderberg, projektansvarig på OHLA Sverige.
Helena Söderberg. Foto: OHLA Sverige.
Den sista sprängningen runt Gullmarsplan, som gjordes i en del av tunneln som frusits ned, genomfördes i slutet av förra året. Anledningen till att berget behövde frysas från början var för att det var mycket liten bergtäckning i detta område. Efter att den sista salvan skjutits har arbetet med att gjuta betongrör som spårtunnlarna ska passera genom tagit vid.
– Gjutningen kommer att vara klar i sommar och då kommer vi kunna stänga av frysen, säger Helena Söderberg.
Förutom gjutningsarbetet pågår arbetet med att bygga det hisschakt som ska gå ned till Gullmarsplans nya perrong. Dessutom fortsätter OHLA att spränga sig vidare mot Sockenplan via Slakthusområdet.
Hålet där hissarna kommer att åka. Foto: Ära Kuchner, OHLA Sverige.
– Hisschaktet är ett 70 meter djupt hål till perrongen dit fem hissar kommer att transportera resenärerna upp och ned från biljetthallen. Sedan byggs en annan uppgång vid Mårtensdal dit man kommer med rulltrappa från perrongen, säger Helena Söderberg.
Sockenplan och Slakthusområdets stationer kommer, när den blåa linjen väl öppnar, att ersätta både Globen och Enskede gårds tunnelbanestationer. 2030 kommer den här delen av tunnelbaneutbyggnaden att öppna.
Vid Slakthusområdet spränger vi fram en uppgång mot Globens nuvarande station där det senare kommer byggas ett stort stationshus. Den andra uppgången blir i riktning mot Tele2 arena. Bergschakten i dessa områden ska vara klart i oktober, säger Helena Söderberg.
Framtidens tunnelbanekarta. Bildkälla: Region Stockholm.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB