Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Mätningar på 31 platser runt om i landet visar en fortsatt stor del överlast på tunga fordon. Ett preliminärt resultat för 2021 gör gällande att så mycket som 42 procent av andelen fordon med en bruttovikt på över 35 ton kör överlastade.
Det är Trafikverkets undersökning ”Tunga Fordons vikt i rörelse” för år 2021 som visar att överlastandelen för tunga fordon uppgår till 42 procent – en markant ökning från 2014 då överlastandelen uppmättes till 24 procent. År 2015 var överlastandelen 38 procent för att stiga ytterligare till 48 procent under perioden 2016–2018.
– Vi ser allvarligt på att nästan vartannat tungt fordon på vägarna kör med överlast. Detta är ett problem eftersom överlaster leder till ökad nedbrytning av vägar, snedvriden konkurrens och sämre trafiksäkerhet. Vi behöver arbeta på bred front för att komma tillrätta med problemet och där är våra samarbeten med branschen viktiga, säger Lennart Kalander, chef för Nationell planering på Trafikverket.
I ett pressmeddelande om undersökningen lyfter Trafikverket att bristande regelefterlevnad ger upphov till snedvriden konkurrens inom branschen samt ökade olycksrisker. Myndigheten understryker det faktum att överlastade tunga fordon ger allvarliga konsekvenser på trafiksäkerhet och framkomlighet, samt medför vägslitage som leder till ökade underhållskostnader som gör att Trafikverket behöver prioritera bort andra underhållsåtgärder på vägsidan.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB