Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
De första av Roslagsbanans 66 nya tågvagnar går i trafik under våren 2022. Men redan i höst kommer de nya tågen att testas.
– Nu introducerar vi ännu en ny generations tåg i SL-trafiken. Det är över 30 år sedan Roslagsbanans resenärer senast fick ta del av nya tåg. Det är glädjande att vi idag äntligen avslöja hur tågen som ska ta oss in i framtiden och trafikera Roslagsbanan kommer att se ut, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Med nya tåg och depåer, fler sträckor med dubbelspår och höjd säkerhet bygger vi ut Roslagsbanan för framtiden. Det är en storsatsning på kollektivtrafiken i de nordöstra delarna av länet.
Just nu byggs Roslagsbanan ut för att möta dagens och framtidens behov av kollektivtrafik i den växande delen av nordöstra Storstockholm. Med nya tåg, fler sträckor med dubbelspår och höjd säkerhet, bullerskydd samt en depå där de nya tågen kan städas och underhållas finns förutsättningar för tätare trafik utan störningar.
I samband med Roslagsbanans utbyggnad köper SL in 66 nya tågvagnar till Roslagsbanan för att kunna utöka turtätheten och kapaciteten. Tågen har ny design både ut- och invändigt. Genom att införa nya fordon på dagens befintliga linjer kommer kapaciteten och tillgängligheten utökas.
Nya fordon ska på sikt ersätta de befintliga X10p fordonen som i dagsläget trafikerar Roslagsbanans linjer. De nya fordonen kommer i framtiden möjliggöra kortare restid och mer sammanhållet utbud på respektive linje.
De nya tågen har beteckningen X15p. (Nuvarande tåg har beteckningen X10p.)
X15p är konstruerade för att kunna köra 120 km/h jämfört med nuvarande tåg som klarar 80 km/h. De nya fordonen kan accelerera och bromsa snabbare vilket ytterligare kan minska den totala restiden.
Totalt utgör de 66 tågvagnarna 22 tåg. Tågen är 60 m långa. Varje tåg består av tre vagnar med en öppen övergång, så man kan gå igenom hela tåget. Två tåg kan kopplas ihop precis som idag, och i framtiden (när stationerna är anpassade) kan man även koppla ihop 3 fordon till 180 m långa tåg.
Interiören är luftig och ljus med både direkt och indirekt belysning. Passagerarstolar på prioriterade platser (för resenärer som har svårt att stå under färden) har ett gult tyg och är markerade med skyltar. Övriga stolar har ett blått tyg.
Vid det ena dörrparet i varje vagn finns ett generöst utrymme för rullstolar och barnvagnar, alltså 3 utrymmen i varje tåg. Utrymmet har en stor rullstolsmarkering i golvet förutom de vanliga skyltarna. Det finns tre fällstolar i varje sådant utrymme att använda om utrymmet är ledigt eller om man vill sitta bredvid sin barnvagn eller sitt sällskap i rullstol. Det finns också extra stänger att hålla i för stående i utrymmet.
Det finns 43 eluttag i varje fordon där passagerare kan ladda sina mobiler. Tågen är tillverkade av Stadler i Schweiz.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB