Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Redan i november 1989 gav SJ ut en rapport som innehöll en utredning om nya och bättre spår in i 2000-talet. Rapporten berättade om stora satsningar i Sverige. Två år senare väcktes de första planerna på att bygga en höghastighetslinje på mellan Stockholm och Skåne.
2008 blev banverkets utredning klar och i augusti 2012 tog regeringen beslut om att bygga Ostlänken. En 15 mil lång dubbelspårig sträcka mellan Linköping och Järna. Nyköping/Östgötalänken AB är ett intressebolag för kommunerna längs den planerade banan.
Per Sandström, uppväxt i Stockholm, men numera boende i Linköping började jobba med projektet 2001 och har varit VD sedan 2003.
– Det här är ett gigantiskt projekt som tidigare har varit svårt att greppa. Redan 2004 lades det in 2,5 miljarder kronor för att planera. Tidsmässigt har projektet dragit ut på tiden så det är skönt nu att allt är igång.
Nu ska det bli slut på utdragna resor från Östergötland till huvudstaden.
– Det finns en stor kapacitetsproblematik som med Ostlänken kommer att försvinna. Östergötland är det fjärde största arbetsområdet i Sverige och i framtiden kommer det att vara enklare för alla att ta sig till och från regionen med tåg, säger Per Sandström.
Ostlänken har alltid varit en het politisk fråga. Har du aldrig tvivlat på projektet?
– Nej, aldrig. Behovet av ett dubbelspår och snabbtåg som kan ta resenärer från Linköping till hjärtat av Stockholm under en timme har växt för varje år. Ostlänken kommer att bli ett lyft för alla.
2028 ska Ostlänken stå klar.
Och sedan kan det bli aktuellt med en fortsättning.
Det finns stora planer på att det ska byggas en höghastighetsbana mellan Jönköping och Göteborg och mellan Jönköping och Köpenhamn.
FAKTA
PROJEKT:
Planerade Ostlänken är 15 mil lång dubbelspårig järnväg för snabbtåg mellan Järna och Linköping. Stationer ska finnas i Vagnhärad, Nyköping, Skavsta flygplats, Norrköping och Linköping.
BYGGTID:
I regeringens infrastrukturproposition ska Ostlänken börja byggas 2017 och vara klar senast 2028.
HASTIGHET:
Ostlänken ska kunna klara hastigheter upp mot 320 kilometer i timmen.
BULLER:
Trafikverket kommer att sätta upp bullerskydd för gällande normer. Det innebär maximal ljudnivå på 45 dB inomhus under natten och 70 dB utomhus vid uteplatser.
TUNNLAR OCH BROAR
Trafikverket planerar för tolv enkelspårstunnlar och 15 dubbelspårstunnlar. Den längsta tunneln kommer att vara sex kilometer och den kortaste 100 meter. Sträckan kommer även att innehålla 126 järnvägsbroar och 29 vägbroar.
KOSTNAD:
Drygt 30 miljarder kronor.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB