Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Bombardier har fått en order från Singapore värd 75 miljoner euro på ytterligare 45 MOVIA-tunnelbanevagnar. Tågen kommer att sättas in på den nya Down Town Line, som med sina 42 kilometer och 33 stationer blir världens längsta linje för förarlös drift.
I oktober 2012 levererade Bombardier, två veckor före utsatt datum, de första vagnarna enligt det kontrakt som tecknades 2008 med Land Transport Authority of Singapore (LTA). Den beställningen avsåg 219 vagnar.
Down Town Line väntas få cirka 500 000 resenärer dagligen när linjen är i full drift 2017. Förarlös drift ställer synnerligen höga krav på säkerhet, funktion och tillförlitlighet. Ett skäl är att trafik med förarlös drift kan ske med högre turtäthet för att ge större kapacitet. Ett annat skäl är att personal inte finns till hands i riktigt samma höga utsträckning för att åtgärda mindre fel som skulle kunna leda till driftsstörningar. Ett tredje skäl är att exaktheten vid ankomst till plattform måste vara hundraprocentig.
Hittills har 3 900 tunnelbanevagnar av typ BOMBARDIER MOVIA beställts av städer i Asien, Europa och Nordamerika. Tågen utvecklas utifrån respektive kunds behov och preferenser med utgångspunkt i en standardiserad produktplattform, vilket säkrar hög tillförlitlighet, säkerhet och servicegrad samtidigt som livscykelkostnaderna hålls nere
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB