Norconsult ansvarar för projektering av brons överbyggnad medan Inhouse Tech står för underbyggnaden. Kunden är Westcon Entreprenad AB och slutkund är Karlstad kommun. Det framgår av ett pressmeddelande.
Bron blir 290 meter lång och får en varierad bredd på mellan 5,3 meter och 7,3 meter. Den kommer svänga lätt och ge ett luftigt intryck med sidoräcken av nät och en körbana av ihålig gallerdurk som står direkt på pålar – en gestaltning som är resultatet av en arkitekttävling.
– När du går över bron kommer du kunna se rakt igenom durken och rätt ner i Klarälven, säger Mattias Nilsson, brokonstruktör på Norconsult och teknikansvarig för projektet.
Tanken med gallerdurken är att snö och regn inte ska samlas på gång- och cykelbanan utan åka rakt ner i älven, vilket kommer göra bron enklare att att vinterväghålla. Den kommer dock att vara anpassad för mindre plogbilar och ambulanser kommer också kunna ta sig över. En knapp meter av mittbanan kommer vara i tårplåt som inte är ihålig för att öka tillgängligheten.
Projektet satte i gång i januari i år och planeras vara klart hösten 2023. Mattias Nilsson menar att bron har goda chanser att bli den enda i sitt slag.
– Jag har i alla fall inte sett ett liknande projekt under mina 20 år i branschen, en så pass lång stålbro som slingrar sig över Klarälven stående på pålar med luftiga däck, det blir nästan som en svävande brygga. Den är spektakulär i all sin enkelhet, säger han.
– Det är verkligen en spännande geometri. Jag skulle säga att bron har goda chanser att bli ett landmärke, säger Julia Elhag, teamchef för brokonstruktion på Norconsult.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Branschaktuellt AB, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2023 | Branschaktuellt Sverige AB