Industri
1 min lästid

Ytterligare 840 får lämna Northvolt

22:a oktober 2024, 16:17
Ytterligare 840 får lämna Northvolt
Bild: Linn Hagen / Northvolt / TT.

Det handlar enligt IF Metall främst om operatörer, totalt 840 anställda i Skellefteå. Det ska vara de som anställts senast som får gå.

– Det känns hemskt, säger IF Metalls ombudsman Hans Andersson till SVT.

Besked onsdag och torsdag

De anställda som berörs kommer att få besked onsdag och torsdag.

– I början av processen var det nästan 1 100 på företagets lista. Vi har kommit till en nivå som är bättre. Men det är fortfarande en stor tragedi för de som blir drabbade, säger Johan Larsson, ombudsman, som var med i förhandlingarna till SVT.

Branschaktuellt har tidigare rapporterat om att över 300 tjänstemän också får lämna Northvolt.

#if metall #northvolt
Anna Broberg