Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Helsingborgs Hamns satsning på tågtransporter har resulterat i ett nytt och viktigt samarbetsavtal inom tågsegmentet. Hamnen har slutit avtal med företaget VIIA, som i september inleder trafik som på årsbasis ökar hamnens järnvägsvolym med drygt 15 procent. Ett värdefullt tillskott i satsningen på ökade tågtransporter via kombiterminalen.
Tågoperatören VIIA – ett dotterbolag till franska Lorry Rail – är baserad i Luxemburg och kommer att transportera containrar och trailrar mellan Helsingborg och Bettembourg i södra Luxemburg. Transporterna sker uteslutande på tåg, och tågen kommer att lossas och lastas på Kombiterminalen. Med det nya samarbetet får hamnen för första gången en tågdestination utanför befintliga i Sverige och Tyskland.
Med initialt tre järnvägspendlar med ambition att under hösten nå fem pendlar i vardera riktning per vecka kommer på lite sikt uppskattningsvis 12.000-13.000 enheter att hanteras i Helsingborgs Hamn årligen. Därmed ökar tågvolymerna med drygt 15%.
– Eftersom vi har som ambition att utveckla järnvägssegmentet är tillskottet viktigt för oss. Varje ny pendel blir en viktig draghjälp i jakten på ytterligare järnvägspendlar, eftersom vi successivt vinner erkännande och får större uppmärksamhet. Förhoppningen är förstås att även denna nya volym ska växa allteftersom samarbetet utvecklas, säger Kjell-Åke Ranft, försäljningschef i Helsingborgs Hamn.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB