NyheterOslo-Sthlm på 30 minuter innan decenniets slut
17/09/2021 2min lästid

Oslo-Sthlm på 30 minuter innan decenniets slut

17/09/2021 2min lästid
Oslo-Sthlm på 30 minuter innan decenniets slut

Hyperloop. Illustration: Kanozi Arkitekter

Det framtida transportmedlet är både snabbare än flyget och miljövänligare än tåget.

En resa från Stockholm till Oslo på en halvtimme kan bli verklighet redan det här decenniet. Det hoppas åtminstone Thomas Dahlgren, ordförande i Hyperloop Sweden. Bakom det science fictionklingande konceptet står Elon Musk.

I teorin ska transportmedlet kunna komma upp i en hastighet på 1 000 kilometer i timmen, vilket motsvarar en halvtimmes resa från Stockholm till Göteborg, Oslo eller Helsingfors. Konceptet presenterades i augusti 2013 av Elon Musk, som står bakom elbilstillverkaren Tesla och rymdföretaget SpaceX.

– Hyperlooptåg kommer med stor sannolikhet att gå i kommersiell trafik under det här decenniet, senast 2030, säger Thomas Dahlgren, ordförande i Hyperloop Sweden, till Expressen och fortsätter:

– Man utvecklar nu tekniken, säkerhetsföreskrifterna och standarden parallellt, och man kommer att kunna ha en europeisk standard på plats innan tekniken kan implementeras, vilket är helt unikt.

Tekniken fungerar ungefär som rörpost. Tågvagnarna, de så kallade ”poddarna” svävar i luften ovanpå elektromagnetiska spår i en vakuumtunnel med minimalt luftmotstånd. På så sätt kan tåget komma upp i hastigheter på mellan cirka 800 – 1 000 kilometer i timmen.

I jämförelse med flygplan beräknas hyperloop vara 5–10 gånger mer energieffektivt. Främst eftersom luftmotståndet är näst intill eliminerat. Drivs hyperloopen med förnyelsebar energi finns stora miljövinster i form av minskade koldioxidutsläpp.

– Hyperloop är ett nytt transportsätt som i princip minskar friktionen, vilket är den främsta källan till ineffektivitet i transporter, säger Juan Vicén Balaguer, medgrundare och marknadschef på Zeleros Hyperloop till Euronews och fortsätter:

– De två huvudsakliga friktionerna är aerodynamiken: när tåget rör sig blir det luftmotstånd i luften. Och den andra är friktionen när ett hjul rör marken. För att undvika det låter vi tåget gå i ett rör så att vi eliminerar det mesta av luftmotståndet, och så låter vi det sväva så att det inte vidrör någon mark.

Det amerikanska transportteknikföretaget Virgin Hyperloop har i en kommentar till Reuters meddelat att de kan ha Hyperloop i kommersiell trafik redan 2027. Företaget kommer att driva sina första rutter i Indien och Saudiarabien där transprotssystemen är överbelastade och underutvecklade.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!