Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Moderaterna lovar att på nationell nivå återuppta planeringen och projekteringen av en Östlig förbindelse. Partiet vill lyfta tillbaka planen på en ny motorväg i Nationell plan som Socialdemokraterna tog bort 2014.
– Det här är ett viktigt besked från Moderaterna för att minska biltrafiken i innerstaden och för att underlätta för alla de stockholmare som är beroende av bilen för att få vardagspusslet att gå ihop. I Stockholm är 29 procent av alla nya bilar en elbil och jag ser framför mig att när den här vägen är klar kommer den till allra största del fyllas av elektrifierad trafik, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholm stad.
För att samla fler bakom satsningen vill Moderaterna i Region Stockholm pröva en Östlig förbindelse tillsammans med möjligheten att bygga ut den östliga spårtrafiken och knyta samman trafikslag såsom Tvärbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Detta i syfte att skapa större robusthet i kollektivtrafiken som en del av arbetet med en Östlig förbindelse.
– Med en moderat regering lyfter vi tillbaka det objekt som den socialdemokratiska regeringen en gång lyfte ut. Nu återstartar vi arbetet för att få på plats en Östlig förbindelse, säger Maria Stockhaus (M), infrastrukturpolitisk talesperson.
– En fungerande och modern storstad behöver både bilen och kollektivtrafiken. Nu tar vi initiativ till en Östlig förbindelse som kan bli ett med en historisk satsning på utvecklad kollektivtrafik. Det är den typen av framtidsbygge Stockholmsregionen behöver, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB