Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Skånetrafiken byter successivt ut bussarna när de nått en viss ålder och nu är en helt ny generation regionbussar på väg till Skåne. De första nya bussarna kommer att börja rulla på Österlen från och med tidtabellsskiftet den 14 december.
Totalt handlar det om 18 nya bussar på Österlen, nio regionbussar och nio expressbussar, som levereras successivt under de kommande månaderna. Majoriteten av de nya bussarna kommer att rulla redan i december.
− Bussarna på Österlen har gått på övertid. Vi har stor förståelse för att våra kunder har klagat på standarden. Nu blir det inte bara fräschare och finare bussar, utan också en ny typ, som ger en mycket bättre resupplevelse, säger Anna Archer, affärsutvecklare på Skånetrafiken.
Samtliga nya bussar är utrustade med kontakter vid varje stolspar, där till exempel mobiler och datorer kan laddas. Bussarna har också extra benutrymme, wifi och destinationsskylt bak. De drivs dessutom på fossilfritt RME-diesel.
− Det blir en enorm kvalitetsförbättring för både resenärerna och miljön. Det kommer våra trogna kunder att märka. Vi hoppas också locka fler resenärer, säger Ulf Erlandsson, affärschef på Veolia Transport, som kör busstrafiken på Österlen på uppdrag av Skånetrafiken.
Stort lyft
På samtliga expressbussar, som trafikerar SkåneExpressen 3 och 4, kommer det framöver även installeras infotainment, likt tv-slingorna på tågen. Vid tidtabellsskiftet kommer de som reser med SkåneExpressen 3 och 4 märka stora förbättringar, både vad gäller fordon och tidtabell. Linjerna får regelbunden timmestrafik, som på vardagarna saxas för att skapa halvtimmestrafik mellan Brösarp och Kristianstad.
Tomelilla station blir en viktig knutpunkt, som binder samman Österlen med övriga Skåne. Den nya tidtabellen förenklar byten mellan olika busslinjer samt mellan buss och tåg.
Fakta
Skånetrafikens fordon rullar i max 12 år. Därefter måste ett byte ske. Byten görs successivt. Snittåldern på den totala fordonsparken får inte överstiga åtta år. Bussarna ägs av den berörda trafikentreprenören, men Skånetrafiken specificerar standard och utrustning. På Österlen har Veolia Transport fått förnyat förtroende och påbörjar en ny avtalsperiod den 14 december. De nya bussarna på Österlen, totalt 18 stycken, är av en ny toppmodern typ med eluttag vid varje stolspar, extra benutrymme, wifioch destinationsskylt bak. De drivs på fossilfritt RME-diesel, baserat på rapsolja. Expressbussarna utrustas även med infotainment. Berörda linjer är SkåneExpressen 3 och 4 samt regionbusslinjerna 322, 392, 570, 573, 574 och 579.
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB