Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Den senaste tiden har det diskuterats om vem som egentligen fattar beslut kring Värmlandstrafiks planerade tågstopp.
– Läser man gällande avtal och trafikförsörjningsprogram står det utom allt tvivel att det är Värmlandstrafiks styrelse som fattar beslut, säger Tomas Riste, ordförande i regionstyrelsen.
När Region Värmland blev kollektivtrafikmyndighet vid årsskiftet tecknades ett avtal mellan länets 16 kommuner och landstinget. Genom avtalet (som gäller2012-2014) delegerades ansvaret för att organisera och genomföra trafik och trafikplanering till Karlstadsbuss och Värmlandstrafik. I det uppdraget ingår både det operativa ansvaret för trafiken och planering utifrån de mål som finns i dagens trafikförsörjningsprogram. Exempelvis mål för restider och hur kollektivtrafiken ska öka sina marknadsandelar.
Kollektivtrafiknämnden arbetar nu med att ta fram ett nytt trafikförsörjningsprogram för Värmland. Men det träder i kraft tidigast 2014.
– Både Karlstadsbuss och Värmlandstrafik har utifrån avtal och trafikförsörjningsprogrammet tydliga uppdrag. De måste fatta nödvändiga beslut för att säkerställa beslutade mål, säger Tomas Riste.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB