Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Avtalet med den schweiziska fordonstillverkaren Stadler är nu underskrivet och klart. Tilldelningen skedde den 23 augusti 2016 men blev överklagat till Förvaltningsrätten. Den processen är nu klar och den 21 april 2017 undertecknade SL:s vd Caroline Ottosson kontraktet. Kostnaden är cirka två miljarder kronor.
Leveransen av de 22 fordonen, med beteckningen X15p, kommer att ske med start 2020. Därefter kommer de successivt att sättas i trafik från och med 2022.
Varje fordon är 60 m långt och byggt för en maxhastighet på 100 km/tim och rymmer 300 passagerare med sittplatser för 150. Särskild hänsyn tas för att tillgänglighetsanpassa interiören med plats för resenärer med till exempel barnvagnar och rullstolar. Fordonen är även särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden. Vagnkorgarna är gjorda i aluminium och har lätt vikt, vilket innebär en hög accelerationsförmåga. Detta resulterar i ett energisnålt tåg med låga driftskostnader.
De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. När tågen är levererade kommer de tillsammans med pågående dubbelspårsutbyggnader och upprustning av Roslagsbanan göra det möjligt att öka turtätheten på de mest trafikerade delarna av banan. I kontraktet ingår även en option på ytterligare 45 fordon
Fakta: Om tågen X15P
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB