Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Efter flera års byggande av mötesspår för långa tåg samt utbyggnad av dubbelspår är det nu möjligt för 730 meter långa godståg att trafikera reguljärt på Sveriges järnvägar.
Försök med längre tåg mellan Hallsberg–Malmö har fallit väl ut och nu har Hector Rail börjat köra 730-meters godståg mellan Malmö–Katrineholm och Malmö–Hallsberg. De första tågen får ses som piloter för att testa vad systemet klarar av och som blir resultatet av dem. Sedan utreds det vidare vilka åtgärder som krävs för att möjliggöra trafik med långa godståg.
– Sverige har under flera år byggt nya mötes- och förbigångsspår för maximalt 750 meter långa tåg. Tillsammans med utbyggda dubbelspår och andra typer av åtgärder börjar satsningen ge utdelning, säger Jimmy Johansson, biträdande projektledare för Trafikverkets nystartade projekt för längre, tyngre och större godståg.
Hector Rails vd Mats Nyblom är mycket nöjd med att Trafikverket så snabbt kunde ordna fram möjligheter att köra längre godståg.
– Jag tog kontakt med Trafikverket och deras projektgrupp agerade snabbt. Vi upplever samarbetet med Trafikverket som väldigt positivt.
Ett intensivt arbete mellan Trafikverket och Hector Rail har resulterat i att det nu rullar 730 meter långa godståg i reguljär trafik i Sverige. Men arbetet stannar inte där, utan Trafikverket siktar på att landets järnvägar inom snar framtid kommer ha kapacitet för längre tåg än så.
Längre tåg innebär mer gods, vilket i sin tur innebär billigare transporter. Ett 730 meter långt godståg får med sig 15 procent mer betalande last än den tidigare maxlängden på 630 meter. En annan viktig effekt är att mer gods på samma tåg även kan frigöra kapacitet på spåret för andra tåg.
Idag körs ett 730 meter långt tåg varje dag från Hallsberg och Katrineholm till Malmö och ut på kontinenten. Tågen från Hallsberg är lastade med pappersrullar till kunder i Europa och tågen till och från Katrineholm är fyllda med trailers där varje tåg avlastar vägnätet med ungefär 35 lastbilar.
– Sverige tillåter Europas längsta lastbilar, men vi har fram till nu haft Europas kortaste godståg. Det är på tiden att vi återställer järnvägens konkurrenskraft, säger Mats Nyblom, vd på Hector Rail.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB