Regeringen ansöker om 225 miljoner kronor av EU för att delfinansiera Malmporten i Luleå och Skandiaporten i Göteborg. Totalt är det fem projekt i ansökan, varav två är farledsförbättringar, enligt ett pressmeddelande.
EU satsar stora pengar varje år för att bygga bort flaskhalsar i infrastrukturen. Sveriges regeringen har i år ansökt om 225 miljoner kronor för delfinansiering. av fem projekt.
Sjöfartsverkets infrastrukturdirektör Joel Smith, kommenterar:
– Sjöfarten är oumbärlig för svenskt näringsliv och vi ser att fartygen blir allt större. För att större fartyg ska få tillgång till Sverige behöver kapaciteten i farleder och hamnar möta branschens krav.
De tre resterande projekt som regeringen ansöker om EU-stöd för är: järnvägsprojektet mellan Sundsvall-Dingersjö, en del av Ostkustbanan, Hallsberg – Stenkumla, samt Norrbotniabanan mellan Ytterbyn-Bureå.
Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF eller FSE) är en av EU:s stora fonder som under en sexårsperiod kommer att spendera 23,2 miljarder euro (cirka 220 miljarder kronor) i olika infrastrukturprojekt runt om i EU.
Lindhagensgatan 51, 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Branschaktuellt AB, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2022 | Branschaktuellt Sverige AB
Hissförbundet: ”Märkligt att 100 år gamla hissar anses vara säkra”
Enligt en rapport från Hissförbundet har var femte hiss i Sverige allvarliga säkerhetsbrister.