Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
– Vi avbryter upphandlingen av de två kontrakten eftersom vår bedömda kostnad överstiger den budget som vi har. Det vi gör nu är att vi går ut och har förnyade marknadsdialoger, vi ser över vår kravställning och sedan kommer vi inom kort gå ut med nya förfrågningsunderlag. Vi gör en ny upphandling helt enkelt och det kommer vi göra väldigt snart, säger Magnus Sjöberg, Trafikverkets programchef för Ostlänken till Branschaktuellt.
Trafikverket hade redan hunnit prekvalificera ett antal leverantörer i de upphandlingar som nu avbrutits.
– Nu börjar vi om och då får alla vara med, säger Magnus Sjöberg och fortsätter:
– Då kommer vi att ha en inledande fas då vi prekvalificerar ett antal leverantörer som vi bjuder in till att lämna anbud.
Delsträckorna Vagnhärad och Skavsta skulle ha kostat totalt 20 miljarder. Nu blir det mycket mer.
– Jag har inte exakta siffror, men det handlar om en väsentlig fördyrning. Med den kravställning vi har så ligger vi på upp till 50 procent mer än vad vi har enligt den budget vi har idag, säger Magnus Sjöberg till Södermanlands Nyheter och tillägger:
– Vi tappar drygt ett halvår men vår bedömning på helheten är att vi kommer kunna hålla den tidplan som vi har för öppnandet av trafik till 2035. Det är flera andra projekt som ska vara klara samtidigt.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB