Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Förstudien för Ostlänken påbörjades 2001. Planeringen för Ostlänken har pågått formellt sedan 2014 då planprocessen för den nya järnvägen startade på Trafikverket.
2022 tog regeringen beslut om att avbryta planeringen av nya stambanor för höghastighetståg, där sträckorna Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund ingick. I och med det beslutet fick arbetet med Ostlänken fortsätta enligt ny inriktning med fokus på regionala nyttor och kostnadsreducerande åtgärder.
I december 2023 publicerade Trafikverket ansökningsinbjudningar för två av projektets volymentreprenader.
Idag pågår planering och projektering av Ostlänken för större delen av sträckan.
Ett första spadtag hölls den 6 november på den plats där de första brostöden för Ostlänken ska byggas.
– Spadtaget markerar starten för hela Ostlänkens sträcka. Det är många personer som har lagt ned ett omfattande arbete för att vi ska kunna vara här idag och projektet är efterlängtat av många intressenter, säger Ostlänkens programchef Magnus Sjöberg.
I vinter startar den första entreprenaden för byggnationen i Gerstaberg, Södertälje kommun.
Trafikverket har påbörjat förberedande arbeten. Den nya godsjärnvägen Kardonbanan som förbinder Södra stambanan med hamnen i Norrköping blev klar 2021. Snart står en ny godsbangård klar utanför Norrköping som ansluter till den nya godsjärnvägen. I Nyköping byggs ett nytt resecentrum som ska möta framtidens tågtrafik på Ostlänken och Södra stambanan.
Trafikverket räknar med att järnvägen ska öppna för trafik 2035.
Bedömd kostnad är 91,4 miljarder kronor.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB