Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
– Det beror på ökad trafikvolym, en åldrad anläggning och ökad belastning. Vi befinner oss i en fas där anläggningen bryts ned i en allt snabbare takt, säger Jon Sundh, chef för järnvägsunderhåll Trafikverket, till SVT.
Trots att det talats om underhållsskulden i årtionden har den nu ökat till 91 miljarder kronor i kostnad för återställande.
– Järnvägen mår inte bra. Den är sjuk, det finns mycket som är eftersatt och som borde ha bytts ut för länge sedan, säger Håkan Englund, ordförande i fackförbundet SEKO för järnvägsarbetare inom Infranord, till SVT.
Trafikverket har den senaste tiden fått mer pengar till underhåll.
– Den stora utmaningen är att hitta balansen mellan åtgärder och trafik. Det kommer gå, säger Jon Sundh.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB