Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
2025 ska cirka 1 700 trafikpåverkande banarbeten genomföras samtidigt som över en miljon tåg ska hålla sina tidtabeller.
Att göra en tågplan är att lägga ett gigantiskt pussel. 53 järnvägsföretag har ansökt om tider för sina avgångar.
– Vårt mål är att järnvägen ska gå att lita på samtidigt som den rustas mer än någonsin, säger Jon Sundh, avdelningschef Trafikverket.
Resorna på järnvägen har fördubblats de senaste decennierna. En vanlig dag kliver över en halv miljon resenärer ombord på tågen och varje dygn kör 500 godståg en sträcka som motsvarar nästan tre varv runt jorden, skriver Trafikverket.
Mer pengar satsas på järnvägsunderhållet, budgeten är dubbelt så stort som det var för tio år sedan. Ökade resurser tillsammans med allt effektivare metoder och ny kunskap gör att Trafikverket kan genomföra allt fler nödvändiga arbeten i anläggningen.
Med förebyggande underhåll åtgärdas slitna delar i anläggningen innan de orsakar stopp och störningar som påverkar resenärer och godstransporter.
– I tågplanen har vi tillsammans med branschen tagit fram speciella kapacitetsplaner och trafikupplägg för Västra Stambanan och Malmbanan. Två viktiga rese- och transportstråk som kommer att påverkas av stora upprustningsarbeten framöver, säger Jon Sundh.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB