Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
AFAB äger och förvaltar delar av bränsleanläggningen, som enligt regelverket ska ges tillträde till andra aktörer som vill använda anläggningen i egen regi. Bolaget har dock ställt som krav att aktörer måste gå in som delägare i AFAB för att de ska få tillgång till anläggningen – något som Transportstyrelsen anser strider mot reglerna i lagen om marktjänster vid flygplatser. Det framgår av ett pressmeddelande från Transportstyrelsen.
– Vi hävdar att deras krav på delägarskap inte ligger i linje med gällande regler. De har rätt att ta ut ersättning för nyttjandet av infrastrukturen, men vi anser att krav på delägarskap inte är samma sak som det, säger Simon Posluk, enhetschef vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen inledde ett tillsynsärende mot bakgrund av att en aktör försökt få tillgång till bränsleanläggningen för att bedriva försäljning av bränsle i egen regi. Aktören, som upplevt sig motarbetad av bolaget på ett sätt som förhindrade marknadstillträde, har sedermera gått i konkurs men myndigheten anser att tillsynen ändå behövt fortgå av principiellt intresse.
Bolaget har i dag fyra delägare och säljer sina tjänster till dessa delägare. Kravet på delägarskap motiveras med att en utomstående aktör annars skulle undkomma samma ansvarstagande och lika stor finansiell risk för hanteringen, vilket AFAB menar skulle diskriminera delägarna.
Transportstyrelsen gör bedömningen att kravet på delägarskap är en så pass långtgående begränsning av det fria tillträdet till marknaden för marktjänster att det strider mot reglerna. Myndigheten väljer därför att förelägga bolaget med vite om 14 miljoner kronor.
AFAB har möjlighet att överklaga Transportstyrelsens beslut.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB