Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
– Med tanke på det mycket allvarliga säkerhetsläget, så kommer det sannolikt innebära att i vissa avseenden totalförsvarsintressen går före de traditionella transportpolitiska målen, säger överstelöjtnant Per-Ove Norell vid Försvarsmakten till Seko tidningen.
Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare är en av de strategiskt viktigaste sträckorna. Med över 100 år gamla spår krävs en totalrenovering för 11,5 miljarder kronor, enligt vd Otto Nilsson.
– Det finns en enorm underhållsskuld. Vi räknar med att det skulle kosta ungefär 11,5 miljarder, säger Nilsson.
Finansieringen kan komma från flera håll. Trafikverkets nationella plan för 2026-2037 väntas ge besked om statliga medel. Samtidigt öppnar regeringen för privata investerare som pensionsfonder, likt upplägget för Arlandabanan.
Flera projekt har redan fått EU-stöd för militär mobilitet, bland annat moderniseringen av järnvägsnavet Olskroken i Göteborg för 4 miljarder kronor.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB