Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
– Vi hade velat ha en lite mer långsam anpassningstakt, men vi måste följa den lagstiftning som finns, säger Håkan Persson, enhetschef på Trafikverket till SVT.
Som Branschaktuellt tidigare berättat startade Tågplan 2025 den 15 december. I den höjde Trafikverket avgifterna för godstrafiken till miniminivån – de direkta kostnader som trafiken ger upphov till, efter ett föreläggande från Transportstyrelsen. Nu kommer kritiken.
– Det kommer att bli fler lastbilar på vägarna, vilket innebär ökade utsläpp, slitage och ökad trängsel, säger Stephan Ray, Green Cargos kommunikationschef till SVT.
Trafikverket har till juni 2025 på sig att se över banavgifterna på uppdrag av regeringen. Men Green Cargo och Skogsindustrierna anser att banavgifterna bör återställas direkt.
– Ju fler som hinner flytta över till väg, desto svårare kommer det vara att flytta tillbaka, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna till SVT.
SVT har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) som inte velat låta sig intervjuas.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB