Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Roslagsbanan rustas och byggs ut för att möta framtidens behov av kollektivtrafik i nordöstra Storstockholm. Vi investerar i nya fordon, höjer säkerheten och bygger fler sträckor med dubbelspår, samt utreder en förlängning av Roslagsbanan till city. Det skriver Region Stockholm på sin hemsida.
Som Branschaktuellt tidigare berättat ska ska Roslagsbanan förenas med T-centralen.
Prislappen för hela projektet kan nu landa på 11 miljarder kronor – om den nya budgeten godkänns av regionfullmäktige, skriver Mitt i som tagit del av ett tjänsteutlåtande för ett sammanträde i regionens trafiknämnd som visar att projektet behöver ytterligare 294 miljoner kronor.
“Projektet med de nya X15p-fordonen blev försenat, vilket har krävt att vi förlängt resurser som är kopplade till det arbetet. Till exempel handlar det om kostnad för att behålla personalen i projektet och för att förlänga garantiuppföljning av nytillkomna vagnar”, skriver Elin Lindström, presskommunikatör på trafikförvaltningen i Region Stockholm till tidningen.
“Det har också visat sig finnas oförutsedda utmaningar i byggarbetet vi utfört på Roslagsbanan, bland annat var markförhållandena vid Portvägen och Frescati mer svårjobbade än man först räknat med vilket skapade vissa prishöjningar”.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB