Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Stena Line har nått ytterligare två milstolpar i byggandet av de nya NewMax-fartygen – sjösättning av Stena Futura och kölläggning av Stena Connecta.
När de båda fartygen väl är i drift ska de öka fraktkapaciteten med 40 procent på linjen Belfast-Heysham, mellan Nordirland och Storbritannien. Stena Line kommer att trafikera Heysham Port till år 2100.
– Stena Futura och Stena Connecta blir en del av en avgörande länk över Irländska sjön och kommer att möta den fortsatta tillväxten och efterfrågan från fraktkunder på rutten. Vi är övertygade om att den ökade kapaciteten kommer att tas väl emot av marknaden när vi välkomnar Stena Futura till Irländska sjön hösten 2025, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson.
De två hybridfartygen kommer att kunna köra på metanolbränsle. De kommer också med inbyggd teknik som möjliggör både batteriframdrivning och uppkoppling till landström, när det finns tillgängligt.
Stena Line samarbetar med metanolleverantörer för att säkerställa framtida volymer av e-metanol och kunna gå över till förnybara bränslen och minska 30 procent av sina koldioxidutsläpp till 2030.
– Dessa nya fartyg är de första RoRo-fartygen utrustade med en multihybridlösning som gör det möjligt för dem att gå på batteri, biobränsle och metanol. Det gör att vi inte bara kan möta kommande regelverk, utan det minskar också våra koldioxidutsläpp, vilket hjälper våra kunder att nå sina scope 3-mål, säger Niclas Mårtensson.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB