Industri
2 min lästid

Scania miljardinvesterar i nya batterianläggningar

17:e november 2020, 11:12
Scania investerar en miljard i ny batterifabrik i Södertälje
Scania bygger fabrik för batterimontering och ett batterilaboratorium i Södertälje. Foto: Scaniabatterilaboratorium. Foto: Scania

Scanias investerar mer än 1 miljard kronor i en fabrik för batterimontering i Södertälje.
Det första steget är en ny 18 000 kvadratmeter stor anläggning med byggstart i början av nästa år och som beräknas vara i full drift till 2023.
De investerar också 160 miljoner kronor i ett nytt batterilaboratorium.

– Fabriken är ett tydligt tecken på vår ambition att vara ledande i elektrifieringen av tunga fordon. Det är nödvändigt för uppfylla vårt åtagande att nå vetenskapligt förankrade klimatmål, säger Ruthger de Vries, chef för Scanias produktion och logistik.

Batterianläggningen byggs intill Scanias chassimonteringen i Södertälje och kommer att montera batterimoduler och batteripack från celler som levereras från Northvolts batterifabrik i Skellefteå. De monterade batteripacken utgör batterisystem anpassade för Scanias modulära produktion.

Med cirka 200 anställda blir batterifabriken i hög grad automatiserad från godsmottagning genom produktion till leverans. De medarbetare som ska hantera manuella inslag i produktionen, som exempelvis montering av kablage, kommer att utbildas i elsäkerhet.

Laboratoriet tas i drift om ett år

Bygget av det 1 000 kvadratmeter stora batterilaboratoriet påbörjades nyligen och byggarbetet avslutas under våren 2021. Efter en omfattande provning och kontroll av utrustning och instrument kommer laboratoriet att vara i full drift under hösten 2021.

Laboratoriet får tre 250-kvadratmeter stora provhallar för battericeller, batterimoduler och batteripack. Intill provhallarna får laboratoriet även ytor för provförberedelser som ska förbättra arbetsmiljö, säkerhet och provningseffektivitet.

– Med den ökade takten i utvecklingen kommer laboratoriet att stärka våra möjligheter att skapa optimala batterilösningar för alla tillämpningar, säger Claes Erixon, forsknings- och utvecklingschef på Scania.

Anna Sjöström