Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
– Till våra utställningar ”Grejen med Göteborg” och ”Göteborgs garderob” fick vi hjälp av Ryds Glas med att glasa in montrarna. I Grejen med Göteborg har vi 50 montrar där vi visar upp pangföremål så som världens äldsta Volvo, och i Göteborgs garderob har vi åtta större montrar som visar upp modet under industrialiseringen. Vissa av dessa glasmontrar är som stora rum, berättar Maja Björk Lindahl, utställningsproducent på museet.
Här kan du läsa mer om Ryds Glas hållbarhetsarbete.
För att ge museibesökarna bästa möjliga upplevelse hade stadsmuseet som krav att Ryds Glas skulle leverera högkvalitativt glas som följer alla regler för glas i offentliga miljöer. Samtidigt var det viktigt med täta glas, och i vissa fall även UV-skyddade, för att föremålen ska kunna bevaras i så gott skick så länge som möjligt.
– Eftersom det var montrar vi skulle skapa ville vi använda oss av ett glas som gör föremålen rättvisa. För att undvika grön skiftning och skapa tydligare sikt genom montrarna använde vi oss av ett järnfattigt glas, berättar Andreas Olsson, glasmästare på Ryds Glas.
Få mer inspiration hur du kan förändra med glas.
Det var även viktigt att välja ett glas som inte skulle utgöra någon fara om olyckan skulle vara framme, och därför valdes laminerat glas. Detta eftersom laminerat glas inte bildar splitter om glaset går sönder, samtidigt som själva konstruktionen står fast.
– Vi är jättenöjda med arbetet som Ryds Glas utfört åt oss och hur de bidragit med lösningar för konstruktionen som inte vi själva tänkt på. De är verkligen duktiga hantverkare som kan sitt glas, säger Maja Björk Lindahl.
Kundlöften – en trygghet för beställaren
– Något som kanske särskiljer oss från andra glasmästare är att vi arbetar utifrån kundlöften. Ett av våra löften är att vi alltid håller tiden. Därför blev vi också klara med vårt uppdrag på Stadsmuseet precis innan öppningen 1 juni 2021. Vi arbetar hårt för att inte bara vara Sveriges största glasmästeri utan också det skickligaste, och då krävs det att vi levererar över våra kunders förväntningar, säger Andreas Olsson.
Ryds Glas kundlöften är en säkerhet där beställaren ska kunna känna sig trygg med att bolaget alltid finns nära till hands och håller vad de lovat.
Checklistan handlar bland annat om att bedöma riskerna i uppdraget, att se till att alla regler för glas uppfylls och att bolaget följer sin interna arbetsprocess. Slutligen betyder Ryds Glas kundlöften att du som kund alltid får bra kvalitet, god service och hjälp när du som bäst behöver det.
Reparera och renovera glas – våra glasmästare hjälper er hela vägen.
Läs mer om Ryds Glas på sociala medier – LinkedIn, Facebook & Instagram.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB