Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Brons syfte är att binda samman staden och den ersätter det skrotade förslaget på en linbana över älven.
”Bron riskerar att bli en ny linbana”, säger kommunalråd Hampus Magnusson (M) till DN och menar att mini-elfärjor skulle kunna köras avgiftsfritt i flera decennier för samma pengar. Han tillägger:
– Jag upplever också prognosen om så många cyklister som viljestyrd från tjänstemännen, jag anar en slags aktivism.
Sjöfartsverket menar att nyttoanalysens beräkning att cyklisterna skulle få vänta 36 sekunder vid en broöppning är ”orimligt optimistisk”. De räknar snarare med åtta till tio minuter då ett lastfartyg ska passera.
– Jag tycker att det finns skäl att stå bakom nyttoanalysen även om det inte är något som vi i politiken räknat fram, den bygger på Trafikverkets prognosmodell. Vi litar på de siffror vi får och jag tycker inte att de verkar konstiga, säger kommunalråd Johannes Hulter (S) till tidningen och fortsätter:
– Elfärjor är vi också positivt inställda till, jag ser inget motsatsförhållande.
Om bron ska kunna byggas krävs en juridisk process för miljötillstånd och vattendom.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB