Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Om bygg- och anläggningsbranschen var mer produktiv hade ytterligare 225 miljarder kunnat satsas på transportinfrastrukturen, enligt en rapport från Innovationsföretagen.
1 200 miljarder kronor ska satsas på svensk transportinfrastruktur de kommande tolv åren.
Rapporten visar att produktiviteten i bygg- och anläggningsbranschen har sjunkit sedan slutet av 1990-talet. Enligt rapporten finns stora brister i hur resurser används både vad gäller investeringar och underhåll.
– Om produktiviteten i bygg- och anläggningsbranschen hade hållit jämna steg med tidigare utveckling, hade 225 miljarder kronor kunnat frigöras till infrastruktursatsningar de kommande tolv åren. Det innebär att samhället går miste om stora potentiella värden, säger Fredrik Bergström, ekon. dr från Handelshögskolan i Stockholm och författare till rapporten.
Rapporten presenterar ett reformpaket med tio konkreta förbättringsområden för att öka nyttan av framtida investeringar.
– Infrastrukturprojekten blir bara dyrare och dyrare och tar längre tid att genomföra. Sverige behöver tänka nytt. Det handlar inte alltid om att mer resurser– utan om att få mer pang för pengarna. Till exempel genom att dra större nytta av teknikkonsulternas kompetens, säger Richard Österberg, tekn. dr och analyschef på Innovationsföretagen.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB