Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Nya tunnelbanan har fått ett viktigt tillstånd på plats.
Utbyggnaden av depån i Högdalen har nu fått miljötillståndet i en dom från mark- och miljödomstolen.
När tunnelbanan i Stockholm blir längre behövs fler tåg. För att kunna ta hand om alla nya tåg ska Högdalsdepån byggas ut och användas av både Grön, Blå och Gul linje.
En ny spårtunnel byggs för att ansluta depån och tunnelbanans Farstagren, så att tågen kan komma in och ut via både Högdalen och Hökarängen.
I tunneln byggs också en stor uppställningshall under jord, där tunnelbanetågen kan parkeras när de inte är i trafik eller på service inne i depån.
Nu har utbyggnaden av depån i fått miljötillståndet i en dom från mark- och miljödomstolen.
– Det här är en väldigt viktig milstolpe för oss! Domen innebär att vi har tillstånd att börja bygga, enligt de villkor som domstolen har beslutat, säger projektchef Marie Fredell.
Villkoren i domen handlar till exempel om buller och grundvattenpåverkan.
– Vi kommer att gå igenom villkoren noggrant och planera för vad de innebär för oss under byggtiden, säger Marie Fredell.
Förutom miljötillstånd krävs även en fastställd järnvägsplan innan de stora arbetena kan börja. Den kommer att skickas till Trafikverket för fastställelse runt årsskiftet.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB