Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Det var i juli 2024 SL hävde avtalet med leverantören Gülermak avseende Tvärbanans Kistagren.
“Det främsta skälet till beslutet om hävning är att Gülermak inte presenterat erforderliga ekonomiska garantier på det sätt avtalet föreskriver“, skrev SL i ett pressmeddelande.
Det visade sig senare att tjänstemän på SL tecknat betalgarantier med Gülermaks entreprenörer utan att ledningen informerats varpå SLs jurister menade att SL måste betala då garantierna var civilrättsligt bindande i förhållande till tredje man.
Beslut om att betala 145 miljoner kronor till Gülermaks underentreprenörer fattades av regionpolitiker men överklagades direkt av bland andra en ledamot i trafiknämnden, Christer Mattsson (M).
– Jag och nämnden rekommenderades att fatta ett beslut som min instinkt talade emot och som jag inte tyckte hade gått rätt till. Därför vill jag få saken prövad, skriver han till Mitt i.
“Förvaltningsrätten bedömer med hänsyn till vad som har kommit fram i målet att det finns skäl för att det överklagade beslutet tills vidare inte ska gälla. Yrkandet ska därför bifallas”, skriver domstolen rapporterar tidningen.
SL-ledningen har föreslagit att trafiknämnden upphäver beslutet och låter SLs styrelse fatta det istället – vilket skulle göra att det inte finns något nämndbeslut för förvaltningsrätten att stoppa. Oppositionen har begärt att frågan tas upp i regionstyrelsen den 14 januari, skriver Mitt i.
Bygget står stilla sedan sommaren 2024.
Branschaktuellt har sökt SL för en kommentar.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB