Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Nu meddelar Trafikverket att kostnadsökningen främst beror på fortsatta utmaningar med inläckage av grundvatten i spårtunneln. Att täta och dränera blir 20 procent dyrare än vad Trafikverket räknade med 2023.
– Detta gjorde att vi fick planera om arbeten i bergtunneln och flytta dem från 2023 till 2024, vilket påverkade kostnaden, säger projektchef Johan Hjertström på Trafikverkets hemsida.
– Vi har ännu en del återstående återfyllnings- och återställningsarbeten längs hela sträckan och där viss del är i före detta industrimark. Det kan utifrån detta bli dyrare på grund av osäkerheter i markförhållanden och föroreningsmängder. De ledningsarbetena som kvarstår är omfattande och här måste vi samordna våra arbeten med Varbergs kommun och Jernhusen, säger Johan Hjertström och tillägger:
– Den justerade totalkostnadsprognosen är baserad på det vi vet i dagsläget, samt de osäkerheter som kvarstår. Mycket arbete återstår fortfarande i bergtunnel och betongtråg med främst järnväg- och installationsarbeten. Nu när vi håller på med spårläggning innebär det bland annat nya utmaningar i logistiken i både i tunnel och tråg.
Varbergstunnelns ökade kostnader har varit föremål för Trafikverkets granskning där stora slutkostnadsavvikelser upptäckts i entreprenadkontrakt.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB