Byggindustrin
2 min lästid

Projekt blir en miljard dyrare

15:e oktober 2024, 14:10
Projekt blir en miljard dyrare
Delar av Varbergs framtida station med terrassering på den östra. Bildkälla: Implenia Sverige AB.
Anna Broberg Anna Broberg
Like 0

Nu meddelar Trafikverket att kostnadsökningen främst beror på fortsatta utmaningar med inläckage av grundvatten i spårtunneln. Att täta och dränera blir 20 procent dyrare än vad Trafikverket räknade med 2023.

– Detta gjorde att vi fick planera om arbeten i bergtunneln och flytta dem från 2023 till 2024, vilket påverkade kostnaden, säger projektchef Johan Hjertström på Trafikverkets hemsida.

Kan bli ännu dyrare

– Vi har ännu en del återstående återfyllnings- och återställningsarbeten längs hela sträckan och där viss del är i före detta industrimark. Det kan utifrån detta bli dyrare på grund av osäkerheter i markförhållanden och föroreningsmängder. De ledningsarbetena som kvarstår är omfattande och här måste vi samordna våra arbeten med Varbergs kommun och Jernhusen, säger Johan Hjertström och tillägger:

– Den justerade totalkostnadsprognosen är baserad på det vi vet i dagsläget, samt de osäkerheter som kvarstår. Mycket arbete återstår fortfarande i bergtunnel och betongtråg med främst järnväg- och installationsarbeten. Nu när vi håller på med spårläggning innebär det bland annat nya utmaningar i logistiken i både i tunnel och tråg.

Varbergstunnelns ökade kostnader har varit föremål för Trafikverkets granskning där stora slutkostnadsavvikelser upptäckts i entreprenadkontrakt.

#trafikverket #varbergstunneln
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0