Byggindustrin
2 min lästid

Kommun söker entreprenör till 250-miljonerssatsning

Idag, 26:e juni 2026, 15:02
Kommun söker entreprenör till 250-miljonerssatsning
Så ska den nya simhallen se ut. Visualisering: Sweco

Nässjö kommun är näst i raden att uppföra en ny simhall. Nu har man gått ut med upphandlingen för att få en entreprenör på plats till byggnationen.

Projekteringen är nämligen klar och handlingarna är färdiga. Och efter sommaren kommer man att utvärdera de inkomna anbuden. Planen är sedan att fatta beslut om entreprenör i oktober.

– Det här är en viktig milstolpe för projektet. Det ligger ett stort arbete bakom och jag är stolt över den kompetens som finns både inom kommunen och hos de projektörer som har varit med och tagit fram underlaget. Nu återstår att hitta den entreprenör som ska bygga simhallen, säger Kenneth Johansson, chef för tekniska serviceförvaltningen.

Största investeringen hittills

Projektet följer än så länge både tidsplan och budget. Ordervärdet är beräknat till omkring 250 miljoner kronor, vilket blir kommunens största investering någonsin.

– Nu går vi in i en fas där Nässjöborna kommer att kunna följa hur den nya simhallen växer fram. Det ska bli roligt att se resultatet av allt arbete som har lagts ner, säger Kenneth Johansson.

Att valet föll på en ny simhall istället för renovering av den gamla, beror på att man gör bedömningen att den är i så pass dåligt skick att det inte hade varit ekonomiskt hållbart att lappa och laga.

Planen är att den nya ska kunna ha premiär under 2028.

#nässjö kommun #simhall #upphandling
Nils Lund