Energi
1 min lästid

Svevia går till botten med fjärrvärmen i Luleå

Idag, 23:e juni 2026, 08:47
Svevia går till botten med fjärrvärmen i Luleå
Foto: Patrick Trägårdh

Svevia ska bygga en ny fjärrvärmeförbindelse mellan centrala Luleå och Bergnäset på uppdrag av Luleå Energi. Ett arbete som ger 23 miljoner kronor.

Projektet omfattar två parallella sänkledningar på cirka 800 meter som installeras på botten av Luleälven. Ledningarna svetsas först samman på land innan de sänks ned till sin slutliga position.

I uppdraget ingår även grundläggning av en ny pumpstation samt anslutningar till det befintliga fjärrvärmenätet på båda sidor av älven.

– Det är ett spännande projekt med flera tekniska moment. Det är ett arbetssätt som kräver noggrann planering och samordning för att allt ska fungera som det ska, säger Jakob Larsson, projektchef på Svevia.

Arbetet planeras starta under hösten 2026 och avslutas sommaren 2028.

#svevia
Redaktionen