Uncategorized
3 min lästid

Storbritannien hoppar på vätgaståget

1:a januari 1970, 00:00
Myrna Whitaker Myrna Whitaker
Like 0

Tågtillverkaren Alstom och Eversholt Rail har tecknat avtal om att

sluter avtal om Storbritanniens första nya vätgasdrivna tåg

‘Alstom har tecknat ett samarbetsavtal om att leverera Storbritanniens första nytillverkade vätgasdrivna tåg.

  • Nytt samarbetsavtal ska kunna tillhandahålla tio nya vätgasdrivna tåg till Storbritannien
  • Bidrar till Storbritannien och Skottlands mål om att minska tågtrafikens koldioxidutsläpp

De två företagen har inlett ett samarbete och kommer att dela teknisk och affärsmässig kunskap som är viktig för att Alstom ska kunna designa, utforma och erbjuda en flotta av tio nya tåg bestående av tre vätgasdrivna vagnar (s.k HMU). Alstom kommer att bygga tågen i Storbritannien. Den nya HMU-modellen kommer att baseras på den senaste versionen av Alstom Aventra-plattformen och intentionen är att det slutliga kontraktet ska undertecknas i början av 2022.

Eversholt Rail och Alstom är båda engagerade i att stötta Storbritannien och Skottlands mål att fasa ut fossila bränslen inom järnvägssektorn senast 2040 respektive 2035. Alstom är det första företaget i världen som tillverkat ett vätgasdrivet tåg – Coradia iLint – som är i drift i Tyskland.

Nick Crossfield, Alstoms verkställande direktör, Storbritannien & Irland säger: “COP26 är en påminnelse om hur brådskande behovet av att fasa ut fossila bränslen är i världen. Järnvägen är redan idag transportmedlet med de lägsta utsläppen, men vi kan göra ännu mer, och det gläder mig att vi har slutit detta avtal med våra vänner på Eversholt Rail som kommer att leda till Storbritanniens första uppsättning någonsin av nya vätgasdrivna tåg.”

Mary Kenny, Eversholt Rails VD sa: “Det är viktigt att vi så snart som möjligt börjar att fasa ut järnvägens fossila bränslen för att uppnå målet om nollutsläpp 2050. Vätgas som drivmedel kommer att spela en viktig roll och projektet med Alstom kommer att visa hur vi i den privata sektorn kan samarbeta för att göra skillnad.”

Alstom och Eversholt Rail har tidigare samarbetat kring en vätgasdriven tåglösning för den brittiska järnvägen där man i projektet ”Breeze” omvandlade en elektrisk multipelenhet (EMU)

till ett vätgasdrivet. Båda företagen bedömer nu att det finns en marknad för att introducera nytillverkade tåg som tågoperatörer över hela Storbritannien kommer att kunna använda. Den breda och djupa kunskapen och erfarenheten från Breeze-projektet, tillsammans med intressenternas input, har varit ovärderliga.

Aventra-plattformen är utformad för att vara den snabbaste, smartaste och mest ekonomiska modellen inom den moderna järnvägen. Tågen är modulära och anpassningsbara, från valet av antal vagnar till inredning och design. De kan enkelt modifieras för att tillgodose olika kunders behov samtidigt som de bibehåller låg vikt och låg livscykelkostnad.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0