Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Rederiet Wallenius Marine har skrivit kontrakt om att bygga och förvalta två biltransportfartyg för Volkswagen Group Logistics, enligt ett pressmeddelande.
De två fartygen som Wallenius låter bygga på det kinesiska varvet CIMC Raffles har kapacitet för 6500 bilar vardera. Leveransen är planerad till slutet av 2023 och början av 2024.
De 200 meter långa fartygen ska chartras ut till Volkswagen Konzernlogistik GmbH & Co. OHG. Ordern omfattar option på ytterligare två plus två fartyg.
Fartygen kommer trafikera Nordamerika-leden mellan Emden i Tyskland och Veracruz i Mexiko. Med hjälp av LNG uppges de direkta utsläppen för transporterna minska med upp till 25 procent.
Fartygen kommer att ägas av Wallenius. Det innebär att Wallenius kommer att vara ett fartygsägande företag, vilket inte har varit fallet sedan 2017 då Wallenius och Wilhelmsen kombinerade sina flottor och bildade det gemensamma bolaget Wallenius Wilhelmsen.
”Det är vettigt för ett företag med en lång historia inom sjöfartsnäringen att åter äga fartyg. Vi kommer också att fortsätta tillhandahålla fartygshantering, skeppsdesign och nybyggnadstjänster. Denna order från Volkswagen Group Logistics kombinerar de tre områdena, vilket ger möjligheter till ett helhetsperspektiv och flera positiva synergieffekter, säger Johan Mattsson , vd för Wallenius Marine.
Korta fakta:
Längd: 200 meter
Bredd: 37 meter
Kapacitet: 6500 bilekvivalenta enheter
Motor: Multi-fuel
Designpartner: Knud E Hansen
Shipyard: CIMC Raffles, Kina
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB