Hamnar
2:a maj 20222 min lästid

Göteborgs hamn ökar: "extraordinära insatser"

2:a maj 20222 min lästid
Göteborgs hamn ökar:
Hamnen går starkt, trots att branschen är problemtyngd. Foto: Göteborgs hamn
Magnus Kvandal Magnus Kvandal
Like 0

Den globala fraktindustrin är under press från många håll. Kriget i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland innebär störningar för handeln, och hårda nedstängningar efter en ny virusvåg i Kina utgör en bromskloss för hela den globala ekonomin.

Trots detta har mängden gods som lastats och lossats i Göteborgs hamn ökat med fyra procent under det första kvartalet i år. Totalt hanterade hamnen 212 000 containrar, så kallade BTU-enheter, vilket är den högsta siffran för perioden sedan 2014. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.

Även mängden energi, passagerartrafik och så kallade roro-enheter ökade under kvartalet. Den enda fraktkategorin som minskade var bilar – en följd av att komponentbristen tvingar biltillverkarna att dra ned på produktionen.

Att ryska fartyg inte längre är välkomna i hamnen har väldigt liten betydelse. Förra året utgjorde ryskt gods bara en halv procent av volymerna, enligt företaget.

En del av framgångarna i hamnen tillskrivs att man har ökat mängden tåg som går till och från hamnen. Det är också ett sätt att komma runt bristen på lastbilschaufförer. Göteborgs hamn fick nyligen också en ny direktlinje för containertransporter till USA.

– I slutändan är Göteborgs hamns ökade godsvolymer ett resultat av exemplarisk hantering i alla led, från det att fartygen anländer i hamnområdet till det att de lämnar. När förhållandena är svåra och fartyg anlöper oregelbundet krävs extraordinära insatser av alla inblandade, både på sjö- och landsidan. Det är summan av dessa insatser vi nu ser svart på vitt, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande.

#covid #göteborgs hamn #hamnar #logistik och transport #transport
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0