Svenskarna har fram till den 20 december köpt julklappar för över 18 miljarder kronor och 35 procent av inköpen har skett via internet. Det innebär att svenskarna e-handlat julklappar för 6,2 miljarder kronor. Det framgår av en ny undersökning från PostNord.
Julklappsinköpen på nätet ligger hittills helt i nivå med konsumenternas egen prognos om hur mycket de planerade att handla. Men när undersökningen genomfördes den 18-20 december tänkte man e-handla julklappar för ytterligare 1 miljard kronor. Det skulle innebära att klapparna på nätet totalt landar på över 7 miljarder kronor.
E-handeln slår alla rekord i år och enligt undersökningen har vi shoppat för 11 procent mer i år än i fjol på nätet. 50 procent av svenskarna har e-handlat julklappar hittills i år. Mest handlar 30-49-åringarna, där två av tre i åldersspannet köpt minst en julklapp på nätet. PostNords paketvolymer har ökat med cirka 25 procent under julhandelsperioden jämfört med i fjol.
– Julhandeln på nätet fortsätter att öka, vi e-handlar julklappar i vart och vartannat hem. Och under julhandeln får drivkrafter som bekvämligheten allt större fokus, vilket driver på ökningen. Däremot är de här dagarna innan julafton superviktiga för de fysiska butikerna, där vi handlar in i det sista, vilket gör att den totala julhandeln kommer att öka ytterligare, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
E-handelns smidighet bekräftas också av undersökningen. 86 procent av e-handelskonsumenterna är nöjda med sin senaste e-handelsleverans, oavsett om den skett via utlämningsställen, av brevbäraren eller med någon annan form av hemleverans. Väntetiderna på att få ut sina paket på ett utlämningsställe har i genomsnitt varit mindre än fem minuter.
– Det har varit högt tryck på våra terminaler, hos ombuden och ute hos både chaufförer och brevbärare nu under julhandeln. Jag tycker att vi har hanterat det väldigt bra, trots att antalet paket långt överskred både våra och e-handlarnas prognoser. Vi hade aldrig kunnat drömma om sådana paketvolymer, men har jobbat stenhårt på att få ut alla julklappar till alla hem. Det är en intensiv period, men fruktansvärd rolig. Nu sker den riktiga slutspurten inför julafton då vi har fortsatta leveranser till butiker, leveranser till ombuden ända tills på lördag, samtidigt som brevbärarna delar ut mängder av julklappar även de, säger Carin Blom.
Fakta från undersökningen
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB