Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Svenska Hamnarbetarförbundet underkänner kollektivavtal från Sveriges Hamnar, vilket har lett till en stor konflikt. Nu svarar de sistnämnda – som har tagit emot 23 konfliktvarsel under den här veckan.
Svenska Hamnarbetarförbundet har tackat nej till kollektivavtalet, vilket har lett till en konflikt bland landets hamnar. Branschaktuellt skrev igår om att förbundet anser att avtalet saknar inflytande i frågor såsom arbetsmiljö.
Nu svarar Svenska Hamnar i ett pressmeddelande från Transportföretagen. Sedan i måndags har de tagit emot 23 varsel till följd av konflikten.
– Varslen har bokstavligen haglat in sedan i måndags. Tyvärr känner vi igen mönstret från Hamnarbetarförbundets historia och bekräftar bilden av en fackförening som söker konflikt snarare än lösningar. Vi upprepar att vi erbjudit dem kollektivavtal, detsamma som det för branschen gällande Hamn- och stuveriavtalet. Detta erbjudande ger Hamnarbetarförbundet vad de har krävt under förhandlingarna, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges Hamnar, i pressmeddelandet.
Senare samma dag genomför Sveriges Hamnar sitt första drag i konflikten: de kommer att genomföra en lockout. Det innebär att arbetare kommer att stängas ute från arbetsplatsen.
– Sveriges Hamnars lockoutåtgärder är nödvändiga försvarsåtgärder. Konflikten kan kosta Sverige miljardbelopp om den tillåts fortgå, säger Joakim Ärlund.
Lockouten riktas enbart mot hamnarbetare som är medlemmar i förbundet.
– Vår enda önskan är att lugn och ro ska råda i hamnarna så att verksamheten kan fokusera på att serva kunderna och Sverige i stort, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB