Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Handeln är inte vad det en gång var – Sverige och världen växer. Internationella åkerier trafikerar Sveriges vägar och billiga varor flygs in från Kina. Möjligheterna är fler än någonsin, men följs av minst lika många utmaningar. Transportindustriförbundet, en del av Transportföretagen, lyfter frågor om digitalisering, säkerhet och kompetensförsörjning på Transport -och Logistikmässan i Göteborg.
Sveriges transporter har som mål att bli fossilfria till 70 procent 2030. En utmaning som heter duga om man frågar Göran Arkler, vice vd Transportindustriförbundet, (ett av Transportföretagens nio förbund) samt medlem i Transport -och Logistikmässans programråd.
– Målet är satt till 2030. Det är en utmanande uppgift speciellt då det också är tänkt att större delen av transporten ska flyttas från väg till järnväg och sjö, vilket vi inte har kapaciteten för idag. Godsutvecklingen har varit väldigt positiv i Sverige, det har i sin tur betytt ökad trafik på vägarna, och det kommer betyda än mer tågtrafik när det blir verklighet. Hur ska vi lösa det?
Sveriges transportnäring har gått igenom många förändringar och utvecklas ständigt. E-handeln har en stor påverkan på både struktur och möjligheter. Idag är det vanligt att företag bygger upp mindre lokala nav för att samla inkommande leveranser, för att sedan skicka ut dem i angränsande områden. Något som ytterligare påverkar trafikering men också den logistiska strukturen som helhet. På Transport -och Logistikmässan kommer allt från branschens utmaningar till teknologiska innovationer att lyftas.
Tillsammans med programrådet utformar Göran Arkler konferenspaketet för årets mässa.
– Vi kommer bland annat att ta upp digitaliseringsvågen som sköljer över samhället idag, inte minst över transportindustrin. Ett annat hett tema är säkerhetsfrågan. Det tredje huvudtemat är kompetensförsörjning – om förarbristen och vikten av att fler söker branschens utbildningar – som vi kommer att lyfta, förutom de klassiska branschfrågorna.
Att transportbranschen står inför en logistisk omstrukturering är en sak, med den nya lösningen präglas av tuffa krav, det ska både vara hållbart, miljövänligt men framför allt säkert. Trafikverket har i sin infrastrukturproposition lagt undan 622 miljarder till 2028 på Sveriges transportindustri.
– Jag ser positivt på Trafikverkets nya mål. Det kan komma att ta några år, men jag tror på en bra lösning. Redan idag kan vi ta del av statistik som visar på minskade utsläpp från vägtrafiken trots fler transporter.
Göran lyfter vikten av plattformar som Transport -och Logistikmässan som ett innovativt nav för framgång när det kommer till branschens utmaningar.
– Som plattform är Transport -och Logistikmässan i Göteborg väldigt viktig. Vårt mål är att skapa ett årligt, återkommande evenemang som står sig som en självklar mötesplats för branschen. Som besökare och deltagare kan de träffas och prata fritt om både framgångar och utmaningar.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB