Transport & Logistik
2 min lästid

Milstolpen: Här kör färjorna själva

11:e januari 2024, 10:58
Milstolpen: Här kör färjorna själva
Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen.
Johann Bernövall Johann Bernövall
Like 0

Fjord1 kommer att driva förbindelsen Lavik-Oppedal med fyra fartyg från 2026 till 2034 (med möjlighet till förlängning i upp till tre år).

Lavik – Oppedal är den nionde största färjeförbindelsen i landet med 1,2 miljoner personbilenheter (PBE) år 2022.

Kontraktet innebär utveckling av helautomatiserade lösningar för alla fyra färjorna från och med 2027 och under hela perioden.

Kontraktet beskriver 23 olika funktioner som ska automatiseras, och summan av dessa funktioner innebär att färjorna kommer att utföra rutproduktionen själva.

Dessutom kommer det att etableras ett kontrollcenter på land för övervakning och möjlighet till fjärrstyrning av färjorna.

Ytterligare digitalisering

VD för Fjord1, Dagfinn Neteland, är glad över att avtalet nu har undertecknats och ser fram emot att utveckla ny världsledande teknologi med helt autonoma färjor:

– Detta är ett nytt steg mot ökad automatisering inom den maritima sektorn, och det finns naturligtvis höga förväntningar och prestige i ett sådant kontrakt. Vi är mycket glada över att kontraktet har tilldelats oss, och det är med stor stolthet vi nu tar oss an utmaningen. Här kan överföringsvärdet av ny teknologi till andra delar av sjöfartsindustrin bli stort på sikt, säger Neteland.

Avdelningsdirektören för färjor på Statens Vegvesen, Dag Hole, är stolt över att Vegvesenet än en gång använder sin inköpsmakt för omställning.

– Vi har en tradition att använda vår roll som inköpare i miljardklassen för att påskynda utvecklingen för att uppnå målen som har satts för transportsektorn. Tidigare handlade det bland annat om nollutsläpp. Nu handlar det om automatiserade funktioner, och än en gång sker det på färjeförbindelsen Lavik-Oppedal, säger Hole.

– Det vi åstadkommer här, i samarbete med Fjord1, kommer att kunna bidra till att styra kursen för ytterligare digitalisering och automatisering i kommande kontraktstävlingar både inom riksvägsfärjeförbindelserna och inom den maritima branschen i övrigt, tillägger han.

– Statens Vegvesen har en tradition att använda ny teknologi för att utföra vårt uppdrag på ett bättre sätt, till förmån för samhället, klimatet och trafikanterna. Det vill vi fortsätta med, och det vi åstadkommer här, säger Dag Hole.

Förbindelsen kommer att drivas med fyra nya nollutsläppsfartyg med kapacitet för 120 PBE. Utöver miljöaspekten i kontraktet kommer det också att bli högre frekvens på avgångarna jämfört med i dag.

#norge #statens vegvesen
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0