Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Det visar en ny rapport från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ, och Byggföretagen.
– Det är av största vikt att det angelägna järnvägsunderhållet sker resurseffektivt och med respekt för skattepengarna. Ett återförstatligande skulle medföra en kostnadsökning om en miljard vilket exempelvis motsvarar byte av 200 spårväxlar, säger Stefan Gustavsson, VD Infranord.
Sveriges Radio rapporterade nyligen om slitna spårväxlar som enligt utbytesplanen skulle ha bytts för 10 år sedan – men Trafikverket har varit tvungna att prioritera andra åtgärder. Det måste finns utrymme inom kontrakten för att utveckla nya arbetsmetoder och teknik som kan effektivisera järnvägen.
– Järnvägsunderhållet kan inte slarvas bort i administrativt krångel och ineffektiva åtgärder. Det krävs en politisk borgfred om underhållets organisation. Nu behövs fler innovativa entreprenörer ute i spåren, inte färre, säger Catharina Elmsäter- Svärd VD Byggföretagen.
Kostnaden för att återställa järnvägssystemet till en lägsta acceptabel standard uppskattas av Svenskt Näringsliv till 37 miljarder kronor.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB