Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Omsättningen inom e-handel ökar med upp till 15 procent per år, enligt en rapport från Sweco. Dessutom beräknas mer än varannan svensk att handla julklappar online i år.
Förra julen var det ett tryck på landets postkontor under julen. Omsättningen på shoppingen online ökar alltmer och enligt Swecos “Urban Insight”-rapport kommer det öka med mellan tio till 15 procent per år.
– Generationen som har växt upp med att handla online når nu sin mest köpkraftiga ålder – men varken våra städer, distributionslösningar eller logistiksystem är anpassade för beteendet. Strukturen av lager, terminaler och utlämningsställen behöver förändras för att klara den ökande e-handeln, säger Robert Sommar, godstransportexpert på Sweco och en av författarna till rapporten, i ett pressmeddelande.
I rapporten framgår det att 52 procent av svenskarna beräknas handla julklappar på nätet i år. Av personer under 49 år ligger siffran på 66 procent.
Efter det stora trycket på paketleverans inför förra julen efterlyser nu Sweco nya lösningar för att möta den stora efterfrågan på e-handeln.
– Dagens situation blottar behovet av innovativa distributionslösningar. Detaljhandeln kommer sannolikt att förändras och traditionella butiker kan ersättas av showrooms. Utveckling och testande av olika distributionslösningar pågår på många håll, exempelvis med elcyklar och drönare, säger Robert Sommar.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB