Den inomeuropeiska transportmarknaden mår bra. På Stena Line har man tillförsikt och investerar i fyra nya båtar om 2600 längdmeter last vardera.
Det internationella transport- och reseserviceföretaget Stena Line rustar sig för framtiden. Fyra nya ropax- fartyg är beställda. De första levereras sannolikt redan under 2018. En stabil och ökande efterfrågan på transporttjänster är givetvis huvudorsaken till denna mångmiljardinvestering.
Affärerna flyter på både bildligt och bokstavligt och kapaciteten utökas alltså med ytterligare fartyg som kan ta både godstransporterade fordon – som lastbilar – samt personbilar och passagerare.
– Vi har dels knutit fler pan-europeiska transport och speditionsföretag till oss och dels märker vi på den inomeuropeiska transportmarknaden inte av den avmattning som till exempel skett i Asien, säger Peter Kleberg, Head of Shipping Logistics på Stena Line.
Tyskland och England, men faktiskt även Sverige är viktiga motorer i denna stabila och faktiskt växande inomeuropeiska transportmarknad.
– Stena Lines konsekventa satsning på fartyg som tar både passagerare och lastfordon har visat sig hålla över tiden och vi har även lyckats skapa helt nya intäktsströmmar. Detta på avgångar där vi tidigare haft låg fyllnadsgrad i båtarna. Det har vi dessutom gjort att vi kompletterar våra stora kunder med rena industriflöden inom shipping logistics.
Till exempel har man lyckats komma in på marknaden för transporter från Europeiska personbils- och lastbilstillverkare där man erbjuder ett alternativ till traditionella biltransportfartyg. Självklart handlar det om leveranser från de stora tyska märkena, men även Volvos uppåtgående trend börjar märkas.
– Vi har till exempel börjat frakta bilar från fabrikerna i Tyskland och från Göteborg via Nynäshamn och Travemünde till den baltiska marknaden. Fram till dags dato har vi distribuerat 150 000 nya bilar och lastbilar genom vårt nätverk och det ökar.
Peter Kleberg fortsätter:
– Vi kan exempelvis utnyttja de så kallade hängdäcken på våra båtar. Platser som annars bara används under turistsäsongerna. Det vi konkurrerar med mest är våra mycket täta avgångar. Om vi inte kan erbjuda biltransporter varje dag så kan det åtminstone ske flera gånger i veckan. Det är betydligt tätare än många biltransportfartyg.
En annan ny affär för Stena Line är att ta transportansvaret för gods från ryska stålverk på andra sidan Uralbergen ända fram till fabrikernas dörrar i Tyskland.
– Transporten går via järnväg till Ventspils i Lettland där vi lastar om till terminalvagnar om 80-100 ton som fraktas med våra båtar till Travemünde. Därifrån går godset antingen via järnväg eller på inrikes-bilar till fabrikerna.
På miljöområdet ligger Stena Line långt framme. Man vill minska beroendet av fossila drivmedel och söker nya vägar.
-Ett av våra fartyg i Tyskland körs på metanol och hybriddrift är ett annat spår som sannolikt kan bli aktuellt. Tanken är att använda batteridrift i hamnnära områden och flytande bränsle på öppet hav.
Skriven av Anders Edström Frejman
Bildkälla: Ny RoPax: Stena Line, Biltransport: Sören Håkanlind, Profilfoto: Jenny Blad
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Branschaktuellt AB, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2023 | Branschaktuellt Sverige AB