Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Vid Slussen i Stockholm möts allt från bussar, båtar och tunnelbana till bilar, fotgängare och cyklister, och för att anpassa platsen för både dagens och framtidens behov byggs Slussen om i ett stort, omfattande infrastrukturprojekt. När nya Slussen står klar ska platsen vara en mötesplats med nya kajer, torg och grönskande parkmiljöer och här är tanken att biltrafiken ska minska medan kollektivtrafiken får ta större plats.
Runt om i Slussen pågår just nu flera olika arbeten och redan idag är vissa färdigställda – exempelvis nya Slussbron som kunde invigas hösten 2020. Sedan dess har även andra delar börjat färdigställas men det är fortfarande flera delprojekt kvar innan Slussen kan titulera sig som färdigställt projekt. Först 2027 väntas trafiklösningen vid Slussen vara klar.
Ett av Slussens stora arbeten har varit omvandlingen av Munkbrokajen och i våras kunde västra delen av kajen öppnas för allmänheten. Här har ett gångstråk från Gamla Stans tunnelbanestation till Kornhamnstorg klätts med granit medan ytan längs med kajen fått ett trädäck.
– Sedan västra delen öppnades i april har vi fått väldigt mycket positiv feedback – både från människor som sitter på bänkarna och människor som går eller cyklar förbi. Munkbrokajen har verkligen blivit jättefin och man får redan nu en känsla av hur Slussen kommer se ut när hela den delen öppnar upp, säger Eva Rosman och tillägger:
– Vi har också anlagt flera stora växtbäddar där vi förberett för växtlighet och under 2024 kommer Munkbrokajen fortsätta utvecklas med buskar, träd och ängsblommor. Träden som ska planteras är frösådda, smalbladiga pilbuskar som idag står på en plantskola utanför Lund, och eftersom de redan idag är 10-15 år gamla kommer träden vara stora och fina när de kommer på plats vid kajen.
I samband med bygget av Munkbrokajen byggdes även en fiskvandringsled under kajen – en fiskvandringsled som ska se till att simsvaga fiskar ska kunna ta sig fram mellan Mälaren och Saltsjön. Här har fiskarna fått en miljö med både finfint stenkross, stenar från Gustav Vasas gamla försvarsmur, viloplatser, belysning och kameror.
– Ännu vet vi inte exakt när fiskvandringsleden ska öppna, men det har blivit en väldigt fin miljö och vi har fått gott betyg från de som arbetar med svenska fiskvandringsleder. Det som är lite extra roligt är att den här leden riktar sig till fler fiskar än bara laxar vilket annars är det absolut vanligaste i Sverige. Vi kommer även följa fiskarna via kameror och dokumentera hur många, samt vilka arter, som tar sig fram genom leden, berättar Eva Rosman.
Ett annat projekt som ingår i Slussens vattenområden involverar två avbördningsluckor som monteras för att minska översvämningsriskerna i Stockholm och Mälardalen. Genom dessa byggs Mälarens avtappningskapacitet ut, och med sin bredd på 35 meter och tyngd på 85 ton blir avbördningsluckorna några av världens största segmentluckor. I slutet av augusti 2022 kunde södra, första kanalen invigas och under hösten påbörjas monteringen av lucka nummer två.
Under hösten planeras även bygget av en ny gång- och cykelbro – den bro som kommer löpa parallellt längs med Slussens tunnelbanebro.
– Här är det en hel del pålning som ska göras och eftersom den byggs väldigt nära tunnelbanebron blir det ett extra spännande projekt. Slussen är det största cykelpendelstråket som finns i Sverige så det här kommer bli en väldigt viktig del för hela trafiklösningen i Slussen.
Samtidigt som arbeten pågår i Slussens vattenrelaterade delar pågår även flera arbeten i berg – bland annat byggs Slussens nya busstation med en kapacitet för 5 000 personer samtidigt. Det byggs också en ny tunnel – Stadsgårdstunneln, där trafiken öppnat upp i det södra tunnelröret. Senare under hösten ska även norra röret öppna upp.
På land är bjälklaget som ska läggas ovanpå tunnelbanan ett av de större arbetena som pågår just nu.
– Det här är ett riktigt häftigt projekt. Här har vi en stor mobilkran som kan lyfta 500 ton och den ska lyfta närmre 40 balkar där de största har en längd på 40 meter och en vikt på 40 ton. Det här är ett väldigt utmanande projekt, inte minst logistiskt. Detta eftersom det är ett stort pussel att lösa transporten av balkarna som kommer från Uleåborg till Södermalms torg. Det här ska bli ett riktigt roligt projekt att följa, avslutar Eva Rosman.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB