Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
I det stora projektet Stockholms framtida avloppsrening ingår flera delar. Det handlar om Henriksdals reningsverk som ska få fördubblad kapacitet med hjälp av ny membranteknik, Bromma reningsverk som ska läggas ner, och 30 – 90 meter under marken anläggs en ny 1,4 mil lång avloppstunnel. Likaså byggs Sicklaanläggningen om och till med flera nya funktioner – en anläggning som ligger positionerad under skidbacken Hammarbybacken.
I Sicklaanläggningen byggs bland annat en ny inloppstunnel från Bromma, en pumpstation för att kunna hantera mer avloppsvatten och en ny försedimentering med kemisk fällning i bassänger.
För att kunna bygga de nya delarna i Sicklaanläggningen har aktörerna behövt spränga ut stora mängder berg. Totalt sprängs 530 000 kubikmeter – en siffra som näst intill motsvarar storleken av Globen.
– Projektet med Sicklaanläggningen genomförs i två entreprenader men påverkar fyra aktörer – dels bergentreprenaden och bygg- och installationsentreprenaden, dels vår egen drift och en tunnelentreprenad som pågår parallellt med arbetet. Nu är i stort sett allt berguttag klart och i oktober gjorde vi genomslag ner till Bromma pumpstation där vi har två väldigt stora vertikalschakt. Det var en viktig milstolpe då det innebar att vi knöt ihop den övre bergrumssalen med pumpstationen längst ner, uppdaterar Magnus Biderheim, och tillägger:
– Nu har vi påbörjat bygg- och installationsarbetena så nu pågår mycket armering och betongarbeten. Det är stora mängder betong som ska in så det här är ett arbete som kommer pågå under lång tid. För generalentreprenaden har vi handlat upp Veidekke och det är även de som haft entreprenaden för bergentreprenaden.
Vilka utmaningar har ni stött på?
– Som i alla stora byggprojekt är tidsplanen en utmaning och eftersom vi arbetar inne i berg med mörker och stängda utrymmen spelar säkerheten en extra viktig roll. Här blir det en utmaning när flera olika entreprenörer och vår egen drift ska samsas om samma områden, men vi har ett bra team som löpande arbetar med arbetsmiljöfrågorna. Vi har bas U-rollen för samtliga entreprenader men snart kommer vi lämna över även denna till Veidekke, svarar Magnus Biderheim.
En annan utmaning i projektet är logistiken då etableringen ligger inträngd mellan Hammarbybacken och trafikleden Nacka-Värmdö.
– Det här gör det trångt på etableringen. Allt som kommer in och ut ur berget passerar samma yta, det vill säga att både bergtransporeter, slamtransporter och hela personalstyrkan ska samsas om samma trånga utrymmen. Hittills har det dock gått bra – så länge man jobbar med frågorna så löser man det. Det handlar om att skapa forum för samtal och dialog och att vara noga vad gäller arbetsområden, gränser och fördelning.
Om allt följer tidsplan väntas Sicklaanläggningen stå klar runt 2026 och målet med projektet är att skapa en stor miljövinst.
– Det här är ett väldigt roligt projekt, dels med komplexiteten, utmaningarna och kraven på samverkan, dels alla teknikområden som projektet omfattar. Men något som känns extra roligt är att vi med det här projektet gör stor skillnad för vattenkvaliteten i både Mälaren och Östersjön. Redan idag har vi låga utsläppsvärden men i och med ombyggnaden kommer dessa bli ännu lägre. Det känns riktigt bra, avslutar Magnus Biderheim.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB