Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
För att ge en ökad sjösäkerhet och skapa mer effektiva och hållbara godstransporter i Mälaren byggs Södertälje sluss och kanal om. I samarbete bygger Trafikverket och Sjöfartsverket om hela slussen samtidigt som Slussbron ersätts med en ny, öppningsbar bro. Likaså ska slussportarna bytas ut och slussen ska bli både längre och bredare. Projektet är uppdelat i olika upphandlingar där flera arbeten pågår parallellt.
– Projektet är uppdelat på fyra entreprenader – spontarbete i kanalen, muddringsarbete, krönbalk längs kanalen och byggnation av själva Slussen. Idag är spontarbetet klart och nu pågår resterande tre entreprenader parallellt. Hittills har det rullat på bra och vi har ett gott samarbete med kompetenta entreprenörer, säger Stein Kleiven, avdelningschef för väg & vatten, stora projekt på Trafikverk.
Enligt Stein Kleven är ett projektets största utmaningar att projektet utförs parallellt med pågående trafik.
– Sjöfarten måste fungera samtidigt som vi bygger och fartyg måste kunna fortsätta komma förbi. Det är en utmaning i projektet men hittills har det gått bra. Här är proaktivitet och framförhållning otroligt viktigt, något som vi löser tillsammans med Sjöfartsverket, säger han och tillägger:
– Det är också en utmanande arbetsmiljö då det är trånga miljöer samtidigt som vi jobbar i, på och intill vatten. Det innebär större risker än när man bygger på land. Bygget är komplext men att se det tekniska i svåra utmaningar och tillsammans hitta lösningar är det som gör projektet roligt.
Ombyggnaden av slussen ingår i Mälarprojektet vars syfte är att förbättra sjösäkerheten och tillgängligheten i de allmänna farlederna genom Södertälje kanal. Genom att förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren ska även den hårt belastade järnvägen och vägnätet avlastas. På så sätt ska den nya slussen skapa mer hållbara och effektiva godstransporter.
Hela arbetet med slussen, där även gång- och cykelvägar runt omkring räknas in, beräknas vara klart vid årsskiftet 2026/2027.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB