Projekt
2 min lästid

Rivningen av Gamla Lidingöbrons bågspann har börjat

Lilla Lidingöbron
16:e oktober 2023, 13:40
Rivningen av Gamla Lidingöbrons bågspann har börjat
Under sommaren drog arbetet med att riva den Gamla Lidingöbron i gång. Foto: Bo Vading.
Logo
Logo
Logo
Christopher Blanck Christopher Blanck

Förra hösten öppnade den 750 meter långa Lilla Lidingöbron upp för gång- och cykeltrafikanter efter flera års byggarbete. Den nybyggda bron är en av Sveriges längsta spårvägsbroar och den är bredare än den gamla. Både gång- och cykelbanorna är flerfiliga och för att turerna på Lidingöbanan ska kunna gå oftare har man byggt dubbla spår.

Under september månad kopplas Lidingöbanan över till den nya bron samtidigt som den gamla helt tas ur bruk. Däremot har öppningen av Lidingöbanan försenats. Planen var att banan skulle öppna i mitten av september men så blev inte fallet. I skrivande stund finns inget nytt datum för när Lidingöbanan öppnar.

– Vi förstår att det är frustrerande för resenärerna att vi inte kan ge en tydligare tidsplan för när tågen kan gå över den nya bron, sade Jan Werner, projektledare för Lilla Lidingöbron, i samband med att beskedet om förseningen gavs.

Det gamla bågspannet rivs

Tidigare under sommaren drog arbetet med att riva den Gamla Lidingöbron i gång och i mitten av september så inleddes rivningen av Gamla Lidingöbrons bågspann. Då bågspannet är 30 meter höta och 140 meter långt finns det en del utmaningar med att riva det.

– Innan rivningen startade vidtogs en hel del säkerhetsåtgärder. Bland annat stagades bågen upp så att inget oförutsett ska kunna hända i samband med att stålbalkarna kapas, säger Alexander Ahne, biträdande projektledare för bygget av Lilla Lidingöbron.