Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Varje dygn passerar runt 20 000 fordon, varav cirka 25 procent lastbilar, över Helge Å via E22. Nu har bron fått bristande bärighet och sprickor i brostöden vilka i framtiden skulle kunna påverka trafiken om de förvärras. Därför byggs en helt ny bro som dessutom klimatanpassas efter framtida vattenflöden i ån.
– Om vi inte byter bron nu finns risken att E22 skulle behöva stängas av i framtiden. Det får inte hända eftersom det inte finns någon bra omledningsväg. E22 är sydöstra Sveriges pulsåder som går från Skåne hela vägen upp till Norrköping och det är en mycket samhällsviktig väg som behöver vara i drift, säger Michael Sjöland, projektledare på Trafikverket.
Att det inte finns någon bra omledningsväg beror bland annat på att platsen ligger i ett Natura 2000-område.
– I vanliga fall brukar vi bygga en omledningsväg men det får vi inte göra här. Det innebär att det hade blivit 6 till 7 mils omväg för lastbilarna om vi hade lett om trafiken till den närmsta vägen. Det är inget alternativ. Därför fortsätter trafiken rulla på ena bron med nedsatt hastighet samtidigt som vi arbetar med bygget av den andra.
Bron byggs i två etapper – först byggs södra bron och därefter norra. Nu har arbetet med den södra bron startat, bland annat med gjutning av påldäck och landfäste.
– Man har också slått igenom ett antal stålrörspålar – drygt 30 meter långa pålar som ska utgöra fästena i vattnet. Dessa har man slått igenom den gamla södra bron som snart ska börja rivas. Rivningen behöver man sedan genomföra utan att röra de nya fästena. Det är ett litet pussel men så länge man tar det lugnt och försiktigt ska det inte vara några problem, uppdaterar Michael Sjöland.
I december planerar man att börja riva den södra bron och det är först när den är riven som man ska börja bygga den nya. Här blir det nya stålrörsbalkar och totalt ska bron mäta 130 meter.
– Dessa stålrörsbalkar har redan levererats till en firma i Sölvesborg. Där håller man nu på att svetsa på alla fästen och sen ska delarna rostskyddsmålas. Därefter ska bron lanseras i olika delar.
Målet är att södra bron ska vara klar innan sommaren 2025 och då ska trafiken flytta över till den nya bron. Därefter ska samma procedur upprepas, fast den här gången för norra bron.
Den nya bron byggs på samma plats som den tidigare, dock 2 meter högre än förut.
– Något som är lite trixigt är att vi höjer upp bron 2 meter i höjd. Det gör vi för att följa kommunens vallsystem då Kristianstad är en utsatt stad för översvämningar. Genom att höja bron minskas riskerna för översvämning.
Absolut senast november 2026 väntas hela broprojektet med både södra och norra bron vara klart.
– Planeringsfasen går parallellt med byggfasen och vi jobbar med att få klart bron tidigare. Men senast november 2026 ska hela paketet vara i drift med obehindrad trafik, avslutar Michael Sjöland.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB